1

Sygic – offline navigace skoro zdarma

sygic-icoOffline navigace pro iPhone je vyšší třída toho, co nabízejí různé navigace potřebující pro své fungování internet. Zároveň je to pravděpodobně i zabiják klasických samostatných navigací, protože je čím dál méně důvodů je kupovat. Co umí navigace Sygic?


Rozdíl mezi navigací, kterou poskytují například vestavěné Mapy, Google mapy nebo aplikace jako je například Waze, a navigací Sygic, je zřejmý na první pohled – prvně jmenovaní vás bez internetu nikam neodnavigují (i když třeba Google mapy režim offline mají, ale není to s ním tak jednoduché na použití). Sygic k navigování internet nepotřebuje, mapy máte uložené v telefonu.

V App Storu naleznete Sygic ve dvou variantách a to navigaci pro Evropu za 25 EUR a cenově podstatně zajímavější Sygic: Edice Vodafone, který je zdarma a platí se za měsíc používání 35 nebo 55 Kč podle toho, zda chcete i dopravní info. Plnohodnotná offline navigace za cenu jednoho nebo dvou piv je podle mě super nabídka. A to je ještě první měsíc zdarma.

Shodou okolností mám ve svém okolí jen telefony u Vodafone a netuším, co by obnášelo provozovat to s jiným operátorem. Poplatek se platí přes SMS, takže teoreticky může Vodafone SMS od jiného operátora odmítnout a službu neaktivovat. Najde se někdo, kdo to v diskusi pod článkem upřesní?

Jak navigace Sygic funguje

Sygic má veškeré funkce, které najdete i na klasické samostatné navigaci, takže nemá smysl je tady popisovat. Pojďme rovnou na test, který jsem podnikl na cestě do Chorvatska zpět.

Před cestou internet potřebujete, protože je třeba nahrát si mapy zemí, ve kterých chcete navigovat. V případě cesty do Chorvatska to je kromě Česka ještě Rakousko a Slovinsko a pochopitelně Chorvatsko. Pro představu – Česko má 79,1 MB, Rakousko 72 MB, Slovinsko 27,9 MB a Chorvatsko 26,1 MB, takže úložiště v iPhone vám mapy příliš nezatíží.

Navigace po zadání cílové destinace vypočte několik různých tras a podle nastavení upřednostní tu nejkratší nebo nejrychlejší. Při jízdě funguje vše úplně stejně, jako u samostatných navigacích včetně hlasové navigace v češtině a v 95 % případů nenarazíte na žádný problém. Nebudu tedy popisovat každou odbočku na cestě do Chorvatska, ale popíšu dva problémy, na které jsem cestou narazil.

První problém, který mě docela překvapil, bylo to, že navigace nevěděla nic o dálnici, která vedla až do města Ploče. Asi 50 km před Ploče začal Sygic zmatkovat a nutit nás odbočovat do pole, otáčet se a pod. Prostě nechápal, že jedeme někudy, kde podle něj není silnice. Problém je jasný, v navigaci byla stará mapa, což by tolik nepřekvapilo u klasické navigace, kde se za nové mapy platí každý rok či ještě častěji. Ale u navigace, kterou si online pronajímám a mapu jsem stáhl týden před cestou, bych čekal mapy aktuální. Dálnice nevypadala, že by byla spuštěna před měsícem.

Při cestě tam, to tolik nevadilo, protože když na dálnici jsem, nepřesvědčí mě navigace, abych ji opustil. Horší to bylo cestou zpět, kdy jsem na absenci dálnice v navigaci zapomněl, od trajektu špatně odbočil a pak se nechal vést po cestě, kterou se jezdilo bez dálnice. Nepřidalo tomu bohužel ani zmatečné chorvatské značení, které jsem pro jistotu po očku sledoval.

Druhý problém nastal v Rakousku. Na cestě do Chorvatska je asi 60 km dálnice ve Slovinsku, za kterou chtějí Slovinci poměrně hodně peněz,  proto ji většina lidí objíždí (časová ztráta je minimální a při dvou cestách ušetříte skoro tisíc korun).  Objíždění znamená, že sjedete z dálnice, do navigace dáte město Mureck s vynecháním dálnic a v Murecku se vrátíte ke standardní cestě. V Murecku jsem tedy zadal, že jedu domů a očekával, že mě  navigace ihned vrátí na dálnici. Ovšem stalo se to, že nás odvedla na nějaké rakouské okresky a vedla nás skoro až do Grazu mimo dálnici. V tu chvíli na adresu Sygicu padlo hodně nepublikovatelných slov. A bohužel tomu opět pomohlo nedokonalé značení silnic, protože kdyby byl nájezd na dálnici jasně značen, nesvěřil bych se bezhlavě navigaci.

Závěr

Sygic v edici Vodafone je skvělá volba, pokud chcete offline navigaci za velice rozumný peníz. Výše popsané chyby se pravděpodobně stanou i jiným navigacím a i když se nabízí zanadávat si na adresu navigace, spíše by se člověk měl zamyslet a nevěřit navigaci bezmezně. Vždy je dobré vědět alespoň orientačně kam jedete a kudy jedete a případné excesy navigace hned korigovat. Zejména ve známém prostřední má člověk často najeté lepší trasy, které umělá inteligence nezná a „nenapadnou“ ji.

Link do AppStoreCena: zdarma, (35 Kč/měsíc)
stáhnout z App Store

One Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *